free web hit counter


Pět palců, a bude to stačit?

Byly doby, kdy se výrobci mobilních telefonů předháněli v tom, kdo vyrobí nejmenší telefon. Stále ještě si pamatuju titěrné Nokie, na kterých mohlo bez překlepů psát esemesky snad jen desetileté dítě. Dnes směřujeme opačným směrem, ale opět do extrému.

Prvních pět iPhonů mělo shodnou úhlopříčku displeje 3,5 palců. Podle marketingu a podle zkušenosti uživatelů to byl perfektní rozměr, který umožňoval jednoduché přenášení telefonu a rozumný komfort při prohlížení internetu. Jenže pak přišel Samsung a další výrobci a dumali, v čem by tak mohli iPhonu konkurovat. Řada výrobců začala více či méně kopírovat design a funkce. Ostatně o to teď vede Apple se Samsungem řadu soudních sporů. Kopírování se ale ukázalo jako nedostatečnou cestou a novináři i veřejnost požadovali pokrok. Lídrem „pokroku“ se stal Samsung se svými stále většími telefony. Z 3,2 palců Samsungy vyrostly až na 5,3 palců u nového Galaxy Note. Nutno přiznat, že vlajková loď Galaxy s III dosahuje 4,8 palců, tedy pořád pod 5 palců. Spekuluje se o tom, že na rozměrech přidá i nový iPhone. Odkud se vlastně vzala tato honba za úhlopříčkou?

Někteří novináři v rostoucích úhlopříčkách spatřují změnu používání smartphonů. Uživatelé totiž stále více používají smartphone k procházení internetu a ne k telefonování. Proč volat, když máte většinu lidí v přátelích n Facebooku. Ve výsledku tak telefony k telefonování používají jen zaneprázdnění lidé, kteří potřebují problémy řešit a ne o nich jen informovat ostatní. V ČR má na rozvoj používání smartphonů na prohlížení internetu vliv i dostatečné rozšíření wi-fi a zároveň nehorázné poplatky za volání.

Jakkoli jde o trend mezi skupinou geeků, těžko si lze představit, že se jedná o klasické využití smartphonů u celkové populace. Ostatně statistiky přístupů na webové stránky aspoň v Česku říkají, že téměř polovina návštěv z chytrých telefonů je realizována prostřednictvím iPhonů. Takže nejde o Android geeky.

Druhé a poněkud pravděpodobnější vysvětlení rostoucích úhlopříček je snaha výrobců (v čele se Samsungem) nějak se odlišit od iPhonu, respektive aspoň v něčem ho trumfnout. Můžete soutěžit v rychlosti procesoru, v kvalitě fotoaparátu, v jasu displeje atd. Jenže to všechno jsou až druhotné věci. To ocení a možná porovná člověk až ve chvíli, kdy telefon vlastní. Jenže výrobci potřebují upoutat ještě před koupí. No a nejlevnější a nejjednodušší způsob je zvětšit display. To pozná i průměrný recenzent. Všimněte si, jak se mluví o představení nových Samsungů a nových iPhonů. U iPhonu se mluví o cool faktoru o kvalitním zpracování o skvělém fotoaparátu o vyladěných aplikacích o celkovém dojmu. Kdežto u Samsungu se vyzdvihují dílčí parametry. V tabulkových hodnotách jsme porazili iPhone. Jsme větší, lehčí, máme světlejší display atd. Samsung vítězí na papíře, iPhone vítězí v cool faktoru. Kvalitu fotoaparátu nebo intuitivnost používání nelze dát do tabulek a iPhone je v nich jasně lepší.

IPhone nikdy nemůže vyhrát v objektivní metrice jako velikost displeje. Pokud se o to pokusí, tak riskuje velké problémy. Není problém, když si soupeř stanoví nějaký parametr, ve kterém vás poráží a vydává to za klíčový benefet. Problém nastane ve chvíli, kdy na jeho hru přistoupíte a začnete prezentovat tento parametr. Dáte tak médiím šanci srovnávat vás v něčem, v čem jste horší.

Apple má určitý cool faktor, ale ani ten nemusí vydržet věčně. Vydávat zvětšení displeje za novou featuru je první krok na cestě k porážce.

Během dvou let se velikost displejů zvýšila o jeden palec. Jestli budeme pokračovat stejným tempem, tak budeme za dva roky mít šestipalcové displeje, a kdo je bude nosit po kapsách, to si netroufám odhadnout. Druhou alternativou je zastavení na velikosti kolem 5 palců. Jenže v čem pak budou výrobci soutěžit? Co bude novým USP proto, abyste si nový telefon koupili? Nechám se překvapit.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Post Navigation